Naukowcy odkopali na oazie na Pustyni Sahara skamieliny czworonożnego, o długiej szyi, wielkości autobusu czworonożnego dinozaura, który żył około 80 milionów lat temu. Odkrycia rzucają nowe światło na tajemniczy okres w historii życia dinozaurów w Afryce – donosi Reuters.

Paleontolodzy stwierdzili w poniedziałek, że dinozaur z okresu okresu kredowego, nazwany Mansourasaurus shahinae, miał 10 metrów długości, ważył 5,5 tony (ok. 5 000 kg) i był członkiem grupy zwanej tytanozaurami, która obejmowała największe na Ziemi zwierzęta lądowe. Podobnie jak wiele tytanozaurów, Mansourasaurus szczycił się płytkami kostnymi zwanymi osteodermami osadzonymi w jego skórze.

Mansourasaurus, które żyły w pobliżu brzegu starożytnego oceanu, poprzedzającym Morze Śródziemne, jest jednym z nielicznych dinozaurów znanych z ostatnich 15 milionów lat ery mezozoicznej lub wieku dinozaurów na kontynentalnej Afryce. Madagaskar miał oddzielną historię geologiczną.

Jego szczątki znalezione w oazie Dakhla w środkowym Egipcie są najbardziej kompletnymi ze wszystkich lądowych afrykańskich kręgowców w jeszcze większym okresie czasu, około 30 milionów lat przed masowym wymarciem dinozaurów, do jakiego doszło 66 milionów lat temu – powiedział paleontolog Hesham Sallam z Egiptu. Wyniki badania naukowców z Uniwersytetu Mansoura opublikowano w czasopiśmie Nature Ecology and Evolution.

Paleontologom udało się odzyskać fragmenty jego czaszki, kręgi szyi oraz pleców, żeber, ramiona i kończyny przednie, tylną stopy oraz najważniejsze – osteodermy.

Większość Afryki pokrywają obszary trawiaste, sawanny oraz lasy deszczowe, które ukrywają skały, gdzie można znaleźć ich skamieniałości – powiedział Eric Gorscak z Field Museum w Chicago, były naukowiec z Ohio. Choć potężny jak byk słonia afrykańskiego Mansourasaurus był skromnie klasyfikowany obok kuzynów tytanozaurów, takich jak południowoamerykański Argentinosaurus, Dreadnoughtus i Patagotitan oraz afrykański Paralititan, niektóre z nich przekraczały 30 metrów długości.

„Mansourasaurus, jakkolwiek duże zwierzę według dzisiejszych standardów, był dzieciakiem w porównaniu do innych tytanozaurów” – oświadczył paleontolog Matt Lamanna z Carnegie Museum of Natural History w Pittsburghu.

Naukowcy stwierdzili, że Mansourasaurus był blisko związany z tytanozaurami europejskimi i azjatyckimi w porównaniu do tych z innych regionów Afryki i kontynentów na południowej półkuli, w tym Ameryce Południowej, wcześniej przyłączoną do superkontynentu o nazwie Gondwana. „To pokazuje po raz pierwszy, że przynajmniej niektóre dinozaury mogły pod koniec mezozoiku przemieszczać się pomiędzy Afryką Północną a Europą Południową i są sprzeczne z długotrwałymi hipotezami, które dowodziły, że fauny dinozaurów w Afryce były izolowane od innych w tym czasie” – podkreślił Lamanna.

30.01.2018 18:01