Trwa sezon truskawkowy – jeden z najbardziej wyczekiwanych przez Polaków najsmaczniejszy owoc. Możemy przyrządzać go na różne sposoby – słodko i słono, ale jego właściwości zdrowotne są nieocenione: chronią przed nowotworami, a u diabetyków – regulują pracę trzustki.

Choć mówi się, że cukrzycy powinni ograniczać spożywanie owoców ze względu na zawarty w nich cukier – fruktozę, truskawki należą do wyjątków. Mimo, że są stosunkowo słodkie, nie szkodą diabetykom, a wręcz przeciwnie – pozytywnie wpływają na pracę trzustki. Truskawka zawiera mangan, którego zadaniem jest kontrola produkcji oraz wydzielanie insuliny. Nawet po spożyciu dużej ilości truskawek poziom cukru we krwi nie rośnie. Truskawki niwelują również zaparcia i wzdęcia, pomagając trawienie tłuszczów.

Czerwone owoce to prawdziwa bomba witaminowa – podkreślają eksperci. Truskawka kryje dużą dawkę witaminy C, dzięki której poprawia się nasza odporność. Ponadto zawierają błonnik, który służy prawidłowej perystaltyce jelit oraz pobudza rozwój flory bakteryjnej w jelitach. Kwas foliowy oraz potas poprawiają humor oraz zmniejszają wydzielanie kortyzolu, czyli hormonu stresu. Truskawki pomogą również obniżyć poziom cholesterolu – maleje wchłanianie tego szkodliwego związku w jelitach, co korzystnie przekłada się na pracę serca i stan naczyń krwionośnych.

Duże liczny antyoksydantów w truskawkach działają przeciwnowotworowo. Antyoksydanty są substancjami zwalczającymi wolne rodniki – szkodliwe cząsteczki uszkadzające nasze komórki. Skutkiem ich działania jest szybsze starzenie się tkanek i skóry, a także nasilanie się stanów zapalnych w organizmie. Z kolei tzw. antocyjany działają przeciwnowotworowo: hamują namnażanie się nieprawidłowych komórek. Badania naukowe potwierdzają, że utrudniają one wzrost i rozsiewanie się guzów.

Truskawki są moczopędne, a to oznacza, że pomagają pozbyć się z organizmu nadmiaru wody, przez który wzrasta ciśnienie krwi, co obciąża nerki. Duża ilość potasu w owocach dostarcza elektrolitów do organizmu, co usprawnia pracę nerek. Są również ważne dla oczów i mózgu. Kwas foliowy czy wspomniane wcześniej antyoksydanty w truskawkach chronią plamkę żółtą – odpowiedzialną m.in. za ostrość widzenia. Kwas foliowy zapobiega ich degeneracji. Dlatego spożywanie tych owoców zapobiega związanemu z wiekiem zwyrodnieniu plamki żółtej (AMD). Antyoksydanty wspomagają też mózg, który szybciej przekazuje impulsy nerwowe.

Spożywanie truskawek ważny jest także dla kobiet. Niewielu z nas wie, że antyoksydanty „wyłapują” zanieczyszczenia powietrza, które nas postarzają. Ponadto chronią przed szkodliwym działaniem promieni UV, które są niebezpieczne zwłaszcza latem. Owoce te pomagają również w utracie wagi – są nie tylko niskokaloryczne, ale dzięki zawartemu błonnikowi również sycące – dwie garści truskawek wystarczą, by zaspokoić nasz głód.
Ujędrniają i odżywiają skórę – złuszczają ją i zwężają rozszerzone pory. Zawdzięczają to zawartości soli mineralnych, witamin i kwasu salicylowego.

Jeśli niekoniecznie przepadamy za owocem truskawki, wartościowe są również ich liście. Napar z nich zalecany jest w anemii, szkorbucie, kamicy żółciowej. Młode liście truskawki należy najpierw opłukać, osuszyć ręcznikiem papierowym, oderwać ogonki, rozłożyć w przewiewnym, zacienionym miejscu. Po ususzeniu włożyć do puszki czy słoika. Na filiżankę naparu bierzemy płaską łyżkę suszu. Jeśli chcemy, by miała ciekawszy aromat, możemy dodać do niej pokrojone w paski i ususzone owoce truskawek.

19.06.2017 16:41