Już niespełna dwa tygodnie dzieli nas od największego wydarzenia astronomicznego ostatnich lat – spektakularna kometa ISON, która 28 listopada ma osiągnąć podobną jasność jak Księżyc w pełni, zbliża się do Słońca. Naukowcy twierdzą, że obiekt jest coraz lepiej widoczny, a warunki do jego obserwacji każdego dnia będą się poprawiać.
Będzie wielkie show?
Jak twierdzą eksperci, 28 listopada kometa ISON znajdzie się w odległości około 1 mln kilometrów od powierzchni naszej dziennej gwiazdy. Jeżeli przetrwa spotkanie ze Słońcem, ruszy dalej w kosmos, dając przez kilka nadchodzących tygodni spektakularne show na naszym niebie. Oczekuje się, że obiekt będzie widoczny gołym okiem nawet przez większą część grudnia.
ISON została odkryta przez dwóch rosyjskich astronomów-amatorów we wrześniu 2012 r. Los komety był śledzony na bieżąco – jeszcze pod koniec ubiegłego roku wydawało się, że obiekt będzie na tyle jasny, iż będzie go można obserwować bez problemu nawet w ciągu dnia. Jednak w ciągu ostatnich kilku miesięcy, mimo zbliżania się do naszej gwiazdy, nie jaśniała, w związku z czym naukowcy stracili nadzieję na ujrzenie jednego z największych wydarzeń w historii astronomii.
ISON zostanie dokładnie zbadana
Zaraz po odkryciu komety, NASA zorganizowała kampanię obserwacyjną, która ma na celu zrozumienie i poznanie składu takich komet, a także emisje gazów w różnych odległościach od Słońca. „Ciekawym faktem jest to, że ISON wydaje się być kometą nową, świeżą pochodzącą z Oorta” – podali astronomowie na stronach internetowych CIOC. „Oznacza to, że najprawdopodobniej nigdy nie była w naszym Układzie Słonecznym i nigdy nie została poddana skutkom promieniowania słonecznego” – dodają. Nikt nie wie dokładnie, czy ISON spotkanie bliskie spotkanie ze Słońcem, czy ulegnie rozpadowi. Naukowcy szacują, że obiekt ma wielkość 200 m – 2 km. Jednak niektórzy eksperci są optymistyczny i uważają, że gęstość oraz właściwości obrotowe obiektu są „typowe” dla komety.
Jasność wzrasta, warunki do obserwacji stają się coraz lepsze
Nie musisz czekać do 28 listopada, by móc podziwiać ISON na niebie. W ostatnich dniach kometa stała się jaśniejsza, magnituda obiektu to w tej chwili 6 (jeszcze tydzień temu szacowano ją na „8″). To oznacza, że ISON staje się coraz lepiej widoczna na nocnym niebie. Astronomowie uważają, gwałtowny wzrost jasności planety to zasługa odparowania lodu z jądra komety. Obiektu można szukać w gwiazdozbiorze Panny – aby zobaczyć jego szczegóły warto posiłkować się lornetkami lub amatorskimi teleskopami.

Pozycja komety ISON w grudniu 2013 r.:

17.11.2013 22:28